уторак , 21 новембар 2017
Početna / Sportovi / Profesionalni sport / Trening sa sportistkinjama
Trening sa sportistkinjama

Trening sa sportistkinjama

U treningu sa sportistkinjama treba voditi računa o:

redovnom menstrualnom ciklusu…

Kod nekih sportistkinja koje intenzivno treniraju primećene su promene u menstrualnom ciklusu. Najčešće su to bile produženje ciklusa i izostanak menstruacije (amenoreja). Amenoreja se javlja u 3-66% sportistkinja, dok je u običnoj populaciji takvih žena 2-5% (De-Cree, 1998). Iako se u prošlosti mislilo da je izostanak menstruacije u vezi s brojem nedeljno pretrčanih kilometara, u novije vreme je utvrđeno da su u tome značajniji faktori bili niska telesna težina, smanjen postotak masnog tkiva i hormonske promene. Amenoreja je često povezana s drugim problemima kod sportistkinja: poremećajima u ishrani i osteoporozom.

trijadi sportistkinja…

Amenoreja (izostanak menstruacije), poremećaji u ishrani (anorexia nervosa i bulimia nervosa) i osteoporoza (gubljenje koštane mase – veća lomljivost kostiju) spominju se kao tri najčešća problema koja se javljaju kod sportistkinja (“female athlete triad”). U rizične skupine sportistkinja ubrajaju se one iz sportova izdržljivosti gde se traži mala telesna masa (trčanje na duge staze, biciklizam), kao i iz sportova u kojima postoje težinske kategorije. Vrlo je bitno edukovati sportistkinje o tim problemima i posledicama koje donose, ali i znati prepoznati simptome te reagovati na vreme.

adekvatnoj ishrani…

Iz više je razloga, između ostalog i za sprečavanje amenoreje, važno potsticati kvantitativno i kvalitativno
normalnu prehranu. Iako su osnovni prehrambeni principi jednaki za oba pola, za sportistkinje osobito je važan adekvatan kalorijski unos i/ili bolji odabir hrane. Najčešći su problemi slabiji unos: proteina, ugljenih hidrata i esencijalnih masnih kiselina, ali i niskog nivoa nekih mikronutrijenata, kao što su kalcijum, gvožđe, B-vitamini i cink. Gvožđe je sastavni dio hemoglobina i vrlo je bitno za stvaranje energije. Kod žena je niži nivo hemoglobina nego kod muškaraca, a žene tokom menstruacije gube znatnu količinu gvožđa. Manjak gvožđa dovodi do anemije. Preporučeni dnevni unos gvožđa (mg/dan) iznosi za: decu 6-8, adolescente 10-13, žene tokom menstruacije 12-16, trudnice 22-36 i za sportistkinje najmanje 16. Adekvatan unos B-vitamina je takođe važan za stvaranje energije i oporavak mišićnog tkiva.

komunikaciji sa vašim sportistom…

Treba podsticati i ohrabrivati otvoren odnos i komunikaciju sa sportistkinjama, podsticati ih na vođenje trenažnog dnevnika u koji bi zapisivale sve: od praćenja menstruacionog ciklusa, zapažanja o zdravstvenom statusu, sadržajima i opterećenjima treninga, takmičarskim rezultatima, odnosima u ekipi, do trenutnog raspoloženja i osećaja. Takvi dnevnici vrlo su korisni za zajedničku analizu unešenih informacija, kako za sportistkinju tako i za trenera.

motivaciji sportistkinja…

Kondicioni trening nije razlog zašto se sportistkinje bave nekim sportom pa ih je vrlo često teško motivisati za taj deo sportske pripreme. Trening izdržljivosti je sportistkinjama posebno nezanimljiv, ili je monoton ako se radi o aerobnom treningu ili je prenaporan ako se radi o glikolitičkom ili fosfagenom treningu. Izborom sadržaja, odnosno primenom specifičnih sadržaja iz konkretnog sporta mogu se izbeći problemi monotonosti, dok naporne treninge brzinske izdržljivosti treba pažljivo osmisliti. Unapred se može opisati kakav će se i za šta trening sprovoditi, treba navoditi takmičarske primere koji će sportistkinjama omogućiti da shvate važnost onoga što će se raditi, podsticati ih da popravljaju svoje ranije rezultate, da se međusobno takmiče i trče brže (u parovima, trojkama). I naravno, treba ih bodriti, hrabriti ih i nagrađivati.

Mr. Sc. Sanja Šalaj

U treningu sa sportistkinjama treba voditi računa o: redovnom menstrualnom ciklusu... Kod nekih sportistkinja koje intenzivno treniraju primećene su promene u menstrualnom ciklusu. Najčešće su to bile produženje ciklusa i izostanak menstruacije (amenoreja). Amenoreja se javlja u 3-66% sportistkinja, dok je u običnoj populaciji takvih žena 2-5% (De-Cree, 1998). Iako se u prošlosti mislilo da je izostanak menstruacije u vezi s brojem nedeljno pretrčanih kilometara, u novije vreme je utvrđeno da su u tome značajniji faktori bili niska telesna težina, smanjen postotak masnog tkiva i hormonske promene. Amenoreja je često povezana s drugim problemima kod sportistkinja: poremećajima u ishrani i…

Rejting

Ocenjeno sa: Budi prvi!
0

O autoru ZenskiSport

ZenskiSport

Portal ŽenskiSport.rs će obezbedi veću vidljivost i podršku ženama u sportu, te unaprediti sliku sportistkinja više u skladu sa duhom sporta, izbegavajući stereotipno prikazivanje žena.

Želja nam je da promocijom i podrškom ženskog sporta na našem portalu utičemo na promenu svesti o tradicionalnim vladajućim društvenim stereotipima i predrasudama o ženama u sportu.

Ostavi komentar