среда , 17 октобар 2018
Početna / Sportovi / Profesionalni sport / Uticaj menstrualnog ciklusa na izdržljivost
Uticaj menstrualnog ciklusa na izdržljivost

Uticaj menstrualnog ciklusa na izdržljivost

Količina lučenja polnih hormona različita je u pojedinim fazama menstrualnog ciklusa. Opšti uvid u ulogu estrogena i progesterona može pomoći razumevanju pojava poput variranja telesne težine sportistkinja, promena raspoloženja te odstupanja učinkovitosti sportske izvedbe na treningu od one na takmičenju tokom menstrualnog ciklusa. Folikularna faza počinje s menstruacijom, a karakteriše je početna niska visina estrogena i progesterona, te povećanje hormona estrogena pred ovulaciju.

Za lutealnu fazu (nakon ovulacije) karakteristično je povećanje visine hormona progesterona koji brzo raste pri kraju ciklusa. Visina estrogena i progesterona u različitim delovima menstrualnog ciklusa može različito uticati na kardiovaskularni sistem. Smanjena visina estrogena, prisutna kod sportistkinja s amenorejom (izostankom menstruacije), može povećati periferni otpor i smanjiti dotok krvi u mišiće koji obavljaju aktivnost (Lebrun, 2000). S druge strane, progesteron povećava srčanu frekvencu. Nakon ovulacije, kada nivo progesterona raste, zabeležene su za 10 otk/min više vrednosti frekvence srca u mirovanju.
Povišen nivo progesterona u lutealnoj fazi takođe utiče na respiratorni sistem, tačnije na povišenu minutnu ventilaciju i odgovor na maksimalno opterećenje. Difuzijski kapacitet pluća je smanjen tokom trećeg dana menstruacije (9%), a najviši je krajem lutealne faze neposredno pre menstruacije. Povišena količina ovog hormona posebno deluje na sportistkinje s astmom. U lutealnoj fazi pojačavaju se simptomi astme i smanjuje se „izdisajni“ volumen za 20%. Zbog hormonskog uticaja telesna temperatura oscilira, pa se čini da su tokom lutealne faze uslovi za trening izdržljivosti nepovoljniji pri visokim temperaturama okoline. U ovoj fazi (15. – 28. dan ciklusa), povećana je potrošnja energije, pa se povećava i potreba za kalorijskim unosom. Budući da estrogen i progesteron podstiču unos i skladištenje glikogena i modifikuju njegovo korištenje, teoretski bi ovaj energetski metabolizam trebao biti učinkovitiji tokom lutealne faze kada su količine oba hormona visoke.
Rezultati istraživanja nivoa laktata u krvi tokom menstrualnog ciklusa su kontradiktorni. Jedno je istraživanje pokazalo da je stvaranje laktata smanjeno u lutealnoj fazi, a u pojedinim je slučajevima ono praćeno i povećanjem glikolitičke izdržljivosti (Lebrun, 2000), ali ti rezultati nisu potvrđeni drugim istraživanjima.

Planiranje treninga u skladu s menstruacionim ciklusom

Na temelju svega navedenog, postoje određene preporuke kako organizovati trening izdržljivosti sportistkinja tokom različitih delova menstrualnog ciklusa (tablica 1). Pristup se temelji na različitim nivoima estrogena i progesterona u određenim delovima ciklusa, a primenjiv je uglavnom u individualnim sportovima. S obzirom na to da ovo područje nije potpuno istraženo, a postoje i razlike u rezultatima istraživanja, pri izradi ovog modela vodilo se računa i o subjektivnoj proceni opterećenja i negativnom uticaju menstrualnog krvarenja kod nekih sportistkinja. Sportašicama često preporučuju tijekom menstruacije izostaviti trening, izbjegavati dugotrajno trčanje, višekratne skokove i vježbe za razvoj jakosti trupa. Umjerena sportska aktivnost za vrijeme menstruacije nije štetna. Izuzetak su jedino žene s obilnim i bolnim menstruacijama, za koje je ipak uputno da na dan ili dva prekinu s treniranjem.

Autor:
Mr. Sc.  Sanja Šalaj

Količina lučenja polnih hormona različita je u pojedinim fazama menstrualnog ciklusa. Opšti uvid u ulogu estrogena i progesterona može pomoći razumevanju pojava poput variranja telesne težine sportistkinja, promena raspoloženja te odstupanja učinkovitosti sportske izvedbe na treningu od one na takmičenju tokom menstrualnog ciklusa. Folikularna faza počinje s menstruacijom, a karakteriše je početna niska visina estrogena i progesterona, te povećanje hormona estrogena pred ovulaciju. Za lutealnu fazu (nakon ovulacije) karakteristično je povećanje visine hormona progesterona koji brzo raste pri kraju ciklusa. Visina estrogena i progesterona u različitim delovima menstrualnog ciklusa može različito uticati na kardiovaskularni sistem. Smanjena visina estrogena, prisutna kod…

Rejting

Ocenjeno sa: Budi prvi!
0

O autoru ZenskiSport

ZenskiSport
Portal ŽenskiSport.rs će obezbedi veću vidljivost i podršku ženama u sportu, te unaprediti sliku sportistkinja više u skladu sa duhom sporta, izbegavajući stereotipno prikazivanje žena. Želja nam je da promocijom i podrškom ženskog sporta na našem portalu utičemo na promenu svesti o tradicionalnim vladajućim društvenim stereotipima i predrasudama o ženama u sportu.

Ostavi komentar