уторак , 21 новембар 2017
Početna / Zdravlje / Fizicki aktivni tokom trudnoće / Zdrav život tokom trudnoće
Zdrav život tokom trudnoće

Zdrav život tokom trudnoće

Pored bavljenja fizičkom aktivnosću u trudnoći, koja je dobra kako za trudnicu tako i za fetus, buduće majke da bi imale što manje rizičnu trudnoću, lakši porodaj i zdravu bebu trebalo bi da vode računa o još nekoliko jako bitnih stvari a to su, adekvatna ishrana, razumno dobijanje na težini, sprečavanje i adekvatno lečenje upale, zabranjeno pušenje, suzdržavanje od alkohola, zabranjeno uzimanje opojnih sredstava, izbegavanje toksina iz životne i radne sredine.

Adekvatna ishrana
Kada je beba potpuno upućena na trudnicu i svu hranu prima kroz njen krvotok, veoma je važno da se tokom trudnoće zdravo hranite. Treba se izbegavati hrana bogata mastima i šećerima, koja ne sadrži važne prehrambene sastojke. Svež, meki sir, nepasterizovano i nekuvano mleko, salata od svežeg kupusa i razni namazi mogu biti zagađeni bakterijom listerija, koja izaziva listeriozu. Ova bolest može izazvati pobačaj ili rađanje mrtvog deteta.
Sirovo meso ili jelo pripremljeno od sirovog mesa (suhomesnati proizvodi) mogu uzrokovati toksoplazmozu- bolest koja može izazvati slepilo, ali i oštećenje mozga i srca deteta. Ono što trudnica jede ili ne jede može uticati na razvoj organa njene bebe. Tako nedostatak belančevina i kalorija u trećem tromesečju trudnoće može ometati pravilan razvoj mozga, a nedostatak folne kiseline je povezan sa nekim anomalijama kostiju. Suviše malo i neadekvatna vrsta hrane može zaustaviti rast bebe u materici. Neke navike u ishrani mogu delovati i na tok trudnoće, tako nastanak ne samo nekih neugodnosti u trudnoći (umor, jutarnja mučnina, grčevi u nogama, zatvor i drugi simptomi), već i komplikacije kao što su anemija i preeklampsija, što može izazvati prevremeni porođaj ili premalu ili preveliku težinu deteta. Jesti ne znači brinuti se o količini kalorija. Više pazite na kvalitet i hranljivost namirnica koje uzimate. Treba spremati različita jela. Mnoge namirnice imaju hranljive sastojke, ali u različitim oblicima. Raznolika ishrana zadovoljava potrebne količine svih neophodnih sastojaka. Trudnice treba da jedu češće i manje (6-8 manjih obroka), takav način ishrane utiče na bolju probavu i potpuniju razgradnju hrane.

Razumno dobijanje na težini
Umereni, postupni i stalni dobitak na težini sprečava različite komplikacije u trudnoći i porođaju, a pre svega nastanak trudničkog dijabetesa, svih oblika gestoze , naročito povišenog pritiska i preeklampsije, proširenih vena, hemoroida, malu težinu novorođenčeta ili dugi i težak porođaj zbog prevelike bebe. Za vreme trudnoće potrebe u kalorijama i hranljivim materijama jedva da se povećavaju. Od četvrtog meseca trudnoće potrebno je
unositi svega 200-300 dodatnih kalorija na dan. Ukupna količina unešenih namirnica ne treba rasti, naročito ne jesti za dvoje. Prednost treba dati namirnicama siromašnim u kalorijama, a bogatim u vitaminima i mineralima (povrće, voće, krompir, celoviti proizvodi žitarica, posno meso i riba, mlečni proizvodi). Dozvoljeno dobijanje telesne težine u trudnoći trebalo bi biti između 10-12 kg.

Sprečavanje i adekvatno lečenje upale
Od najvećeg značaja za vaše dobro opšte stanje kao i za zdravi razvitak vašeg deteta je zaštita od infektivnih bolesti. Obratite pažnju na higijenu. U vašem domu treba otkloniti potencijalne izvore infekcije. Perite često ruke. Nemojte koristiti zajednički peškir niti četkicu za zube. U koliko je neko od članova vase porodice bolestan, potrebno je često menjati posteljinu i peškire, i odvojeno ih prati i iskuvavati. Zaobiđite vaše bolesne prijatelje i poznanike. Vaša okolina će sigurno imati razumevanja za vaš postupak. Dobro i brzo ozdravljenje možete poželeti i telefonskim putem. Ukoliko vaša deca dobiju bilo kakav osip, svakako što ranije konsultujte pedijatra. Osip može značiti i vodene kozice i šarlah, što može imati uticaja na vašu nerođenu bebu. Pobrinite se za zdravlje vaših kućnih ljubimaca.

Zabranjeno pušenje
U trudnoći obično je puno lakše prestati s pušenjem nego izvan trudnoće. Sama pomisao da pušenje može naškoditi bebi izaziva verovatno iznenadnu odbojnost prema cigareti. Ukoliko tražite i druge razloge za prestanak pušenja u trudnoći, evo nekih koji će vam možda pomoći. Kod trudnica koje puše češće se javljaju krvarenja u početku trudnoće, kao i spontani pobačaj. Veoma često se kod ovih trudnica javlja poremećaj placentarnog krvotoka i smetnje u razvitku deteta- pre svega zaostatak u rastu (težini) bebe,zbog čega su bebe kod trudnica koje puše manje i lakše. Trudnice koje puše obično ne dobijaju na težini onoliko koliko bi trebalo, što se smatra drugim razlogom (osim manjka kiseonika usled pušenja) za zaostatak u rastu deteta. Deca čije su majke pušile u trudnoći imaju dvostruko više smetnji sa disanjem po rođenju. Takođe je učestalija iznenadna smrt novorođenčeta (SIDS- sudden infant death syndrom).

Suzdržavanje od alkohola

Nemate razloga da se brinete ako vam se dogodilo da ste slučajno u vreme dok još niste znali da ste trudni, popili čašu vina, šampanjca ili piva. Nema dokaza o štetnom delovanju ovakvog slučajnog uzimanja alkohola u ranoj fazi razvitka deteta. Sasvim drugacije stoje stvari ukoliko se alkohola ne odreknete za vreme trajanja cele trudnoće. Na osnovu  misljenja eksperata, alkohol je glavni uzročnik rizika u nastanku prenatalnih oštećenja deteta. Alkohol prolazi bez ikakvih poteškoća placentarnu barujeru i ulazi u bebin krvotok. S obzirom da kod bebe nisu zreli enzimi koji razgrađuju alkohol u jetri- i sasvim mala količina alkohola ostaje u krvotoku bebe 2-3 puta duže nego u krvotoku majke. I dok trudnica može osetiti sasvim lagano delovanje alkohola, u isto vreme njena beba je izložena teškom „pijanstvu“. Sigurnu granicu lekari vam ne mogu preporučiti- zato za trudnice vredi pravilo „nula promila“ i to za celi tok trudnoće. Alkohol utiče različitim mehanizmima na embrionalni razvitak. S jedne strane radi se o staničnom toksinu koji izaziva smetnje rasta, a s druge strane izaziva određene anomalije u razvitku. Kako je njegovo delovanje i neurotoksičkog karaktera, praktično je uvek zahvaćen i centralni nervni sistem.

Zabranjeno uzimanje opojnih sredstava

Trudnoća nije vreme za konzumiranje droga. Uopšteno gledano najveći problemi nastaju sa suženjemkrvnih sudova posteljice, smanjenjem placentarnog protoka krvi, kao i dotoka kiseonika i hranljivih materija bebi. Uobičajena pojava je zastoj rasta bebe koji rezultira vrlo malom porođajnom težinom bebe. Pojedinačno gledano, uzimanje kokaina za vreme trudnoće može dovesti do različith anomalija urogenitalnog trakta bebe, zbog čega se kokaindanas svrstava u teratogene supstance. Marihuana, odnosno njen aktivan sastojak THC
prolazi placentainu barijeru i prelazi u krvotok bebe. Potvrđen je uticaj na frekvencu bebinog srca u smislu opadanja broja otkucaja. Teratogeni uticaj kao i povišena perinatana smrtnost nisu potvrđeni kod konzumiranja marihuane. U nekim radovima se naročito ističe učinak marihuane u smislu opadanja hromozoma, zbog čega se konzumiranje ove droge ne preporučuje za celo vreme trajanja trudnoće. LSD ne poseduje embriotoksicko dejstvo. U pojedinačnim slučajevima opisano je takode opadanje hromozoma, kao i anomalije na skeletu bebe zbog čega se nikako ne preporučuje konzumiranje za vreme trudniće. Heroinzavisne trudnice moraju za vreme trudnoće, kao i nakon porođaja računati na niz mogućih komplikacija. U većini je dobitak trudnice na težini neprimetan, a u 50% slučajeva se razvijatrudnička gestoza. Otprilike svaka četvrta heroin-zavisna trudnica je inficirana hepatitisom, a značajan problem u trudnoći predstavlja aloimunizacija (stvaranje antieritrocitnih protivtela u Rh negativnih trudnica kod upotrebe zajedničke igle). U analizi toka porođaja naročito je upadljiv veliki broj operativno dovšenih porođaja. Gotovo sve trudnice u periodu porođaja pokazuju znake apstinencijske krize, nemir, ubrzani puls, velike oscilacije pritiska. Oko 14% novorođenčadi teži na porođaju manje od 2,5kg a čak 25% beba se rodi pre 38. nedelje trudnoće. U cilju održavanja zdravlj, kao izdravlja bebe, trudnice bi se svakako trebale posavetovati s ginekologom o mogućim komplikacijama, i potražiti savet najbližeg psihijatra. Ako ništa drugo, sprečite znake apstinencijske krize vaše bebe i ukljucite se u program odvikavanja još za vreme trudnoće. Ukoliko je program odvikavanja uspešno prošao i trudnica najmanje mesec dana pre porođajanije ništa uzimala, izostaju znaci apstinencijske krize novorodenčeta.

Izbegavanje toksina iz životne i radne sredine

U vašem domu otklonite izvore opasnosti. Iako nije dokazano da mikrotalasna pećnica može štetno uticati na razvitak deteta (pre svega razvitak očiju ), ukoliko je imate, izbegavajte nepotrebno stajanje ispred nje dok je koristite. Obratite pažnju na upozorenja koja stoje na hemijskim sredstvima za čišćenje koja inače koristite u vašem domaćinstvu. Nosite rukavice ako ih koristite idobro provetrite stan nakon njihove upotrebe. Ukoliko je voda jako hlorisana, najbolje ju je piti prokuvanu. Ukoliko želite već u trudnoći da pocnete sa pripremama i bojenjem dečije sobe, obavezno pročitajte upozorenja na etiketama, po mogućnosti nabaviti u stan nešto zelenih biljaka koje upijaju štetne sastojke iz vazduha.

Autor:
Aleksandar Đorđević

Pored bavljenja fizičkom aktivnosću u trudnoći, koja je dobra kako za trudnicu tako i za fetus, buduće majke da bi imale što manje rizičnu trudnoću, lakši porodaj i zdravu bebu trebalo bi da vode računa o još nekoliko jako bitnih stvari a to su, adekvatna ishrana, razumno dobijanje na težini, sprečavanje i adekvatno lečenje upale, zabranjeno pušenje, suzdržavanje od alkohola, zabranjeno uzimanje opojnih sredstava, izbegavanje toksina iz životne i radne sredine. Adekvatna ishrana Kada je beba potpuno upućena na trudnicu i svu hranu prima kroz njen krvotok, veoma je važno da se tokom trudnoće zdravo hranite. Treba se izbegavati hrana…

Rejting

Ocenjeno sa: Budi prvi!
0

O autoru ZenskiSport

ZenskiSport

Portal ŽenskiSport.rs će obezbedi veću vidljivost i podršku ženama u sportu, te unaprediti sliku sportistkinja više u skladu sa duhom sporta, izbegavajući stereotipno prikazivanje žena.

Želja nam je da promocijom i podrškom ženskog sporta na našem portalu utičemo na promenu svesti o tradicionalnim vladajućim društvenim stereotipima i predrasudama o ženama u sportu.

Ostavi komentar